De Volvo 66 (u leest het goed!) markeert het huis aan het begin van de Heuvelstraat. Gevoel voor geschiedenis staat voor de deur. En die voordeur zelf is een zorgvuldige replica van de entree zoals die in de jaren 20 van de vorige eeuw moet zijn geplaatst. Sandra en Johan kochten enkele jaren geleden geen huis, maar een stuk recente geschiedenis van Zeelst.
Belangrijk voor Zeelst
Kort na de aankoop staat met een bezorgde blik een heer op leeftijd van het Erfgoedhuis Veldhoven voor die deur. Of zij wel weten hoe belangrijk dit huis is voor Zeelst, meer in het bijzonder in verband met het bombardement op Zeelst? Dat ooit een auto dwars door de voorgevel is gereden is bij het Meerveldhovens paar bekend. Maar een bombardement? Wat heeft hun huis daarmee te malen?
Dat huis werd getroffen door een fiks aantal granaatscherven. Sporen zijn terug te vinden in de zijgevel, maar de aandacht wordt vooral getrokken door de inslag boven de voordeur. Dat wetende, besluiten Sandra van Gestel en Johan Pelle dat dit litteken zal worden gerespecteerd.
Van Januske Post
Het echtpaar heeft inmiddels een flink deel van haar plannen met en aan het huis gerealiseerd. Johan: “Wij kunnen niet bouwen, wel klussen. Sandra’s vader is onze grote kracht. Hij is gepensioneerd meester timmerman. Samen met incidentele specialisten en Sandra wordt dit huis in oorspronkelijke staat hersteld. Die staat is een behoorlijk indrukwekkend huis, zeker als je weet dat het begin vorige eeuw is verworven door Januske post. Hij was de postbode maar hielp veel mensen bij de post. Zo las hij belangrijke brieven voor.” Hij had daarmee een zekere vertrouwenspositie in het dorp. Heemkundigen vragen zich af hoe die opvallende woningruil tot stand is gekomen.
Gaten van granaatscherven
Je weet bij aankoop niet welke deuren achter de afdekplaten schuil gaan. Als de vloer wordt aangepakt, komen redelijk ongeschonden tegels tevoorschijn. Bij de aanleg van vloerverwarming komt een complete kelder ’boven water’. Het huis krijgt tal van elementen die passen in het tijdsbeeld van toen. Het dak (een Franse kap) was bekleed met asbest-leien in ruitvorm, precies zoals nu. Bij die operatie komenonverwachte gaten tevoorschijn, onmiskenbaar de inslag van granaatscherven. De gevels zijn van binnenuit geïsoleerd. Daarmee wordt het zicht op de inslag van de granaatscherven gegarandeerd.
Geschiedenis wordt tastbaar
Waarom vinden zij dat zo belangrijk? Sandra: “Het maakt de geschiedenis haast tastbaar. Oorlog is een ver van mijn bed show, maar herinneringen zoals onze gevel en het monument hier vlakbij maken die ellende zichtbaar. Het Erfgoedhuis maakt op de basisscholen een project van het bombardement. Op weg naar het monument passeren de leerlingen ons huis. Voor de kinderen is dat herkenbaar. Misschien maken we nog iets van een plaquette voor aan de voorgevel. Als het huis klaar is.”
Terug naar de klassieker voor de deur, de eerste DAF die onder de naam Volvo in 1980 werd gebouwd. Johan: “Daarna stopte Volvo met DAF, de Volvo 340 kwam. De 66 blijf ik nog een tijd houden. Onze kinderen rijden ermee in Duizel op het terrein van hun opa.