Vanaf halverwege de 17e-eeuw is de volledige bevolking van de dorpen Meerveldhoven en Zeelst min of meer bekend. Het jaar 1650 is een overgangsjaar voor de dorpen. Het kerkelijk leven is dan al rigoureus veranderd, want de Gereformeerde kerk is als enige toegelaten. Het katholicisme gaat ondergronds, maar Zeelst en Meerveldhoven blijven katholiek. Protestanten zijn zeldzame verschijningen die niet deelnemen aan het dorpse sociale leven, ook al delen zij de lakens uit.
Gezond?
Een modaal ouderpaar heeft in die tijd drie kinderen, maar de sterfte in het kraambed is hoog: een kwart van de vrouwen krijgt slechts één kind. Veroorzaakt door eenzijdige voeding met voornamelijk rogge. Met weinig eiwit in de voeding, blijven de mensen klein. Belangrijker is dat het bekken van de meisjes niet goed uitgroeit. Zo’n versmald bekken is oorzaak van het regelmatig overlijden van moeder en kind in het kraambed. Pas in de tijd van frikandellen, hamburgers en ruime inname van andere soorten dierlijke eiwitten, zullen we onze lengte en de omvang van het bekken zien toenemen.
Anticonceptie
De weinige rijken voeden hun baby’s met een min. Dat is een vrouw die het kind van een ander, meestal tegen vergoeding, borstvoeding geeft. De arme moeders moeten zelf langdurige borstvoeding geven. Dat zal de periode tussen twee bevallingen hebben verlengd, vooral als de moeder niet goed doorvoed is. Ook is er waarschijnlijk wel sprake van anticonceptie wanneer er voldoende kinderen zijn voor het boeren-, spinners- en weverswerk: de vrouwen weten dat langer borstvoeding geven een volgende zwangerschap kan uitstellen. Mannen gebruiken een condoom van geitenblaas, vissenblaas of dierendarm, zogenaamd alleen om geslachtszieken te voorkomen, want geboortebeperking is kerkelijk verboden.
Armoe en bijgeloof
De meeste inwoners van Zeelst en Meerveldhoven zijn armer dan die van de omliggende gehuchten en dorpen. Zeelstenaren moeten voor het kookvuur hout sprokkelen en dennenappels verzamelen in de Oerlese bossen. Er wordt op ze neergekeken. Bijgeloof is wijd verbreid en gaat over Nekkermannen, goede en boze kabouters (aardmennekes).
Omdat Meerveldhoven en Zeelst oorspronkelijk tot twee verschillende parochies hoorden en vanaf 1560 ook tot twee verschillende schepenbanken, zullen er zeker verschillen tussen beide gemeenschappen gevoeld zijn. Bovendien is er een verschil in spreektaal.
Onderdrukking
In Meerveldhoven is de toestand minder rooskleurig dan in Zeelst. Meerveldhoven behoort tot de schepenbank van Oerle en daar zijn de calvinisten actiever. De dominee woont er in het huis van Pastoor Bartholomeus van Diessen die al snel heeft moeten vluchten. De kerk wordt niet gebruikt en onderhouden. De O.L.V. ter Eijk kapel is ontmanteld en in gebruik genomen als woonhuis voor twee calvinistische kosters met hun gezinnen. Die verbranden alles wat aan de Maria-devotie herinnert. Samen met de inwoners van Oirschot en Wintelre lopen die van Meerveldhoven naar de heikerk op Ampreiden bij Luyksgestel, net over de grens, een wandeling van een uur of vier.
Kanttekeningen
Dit artikel werd op 8 januari 2025 in het Veldhovens Weekblad gepubliceerd. Historisch demograaf Ton Sliphorst heeft daar kritisch kanttekeningen bij geplaatst. Lees verder
Foto: Een kaart uit 1794 met ingekleurde huizen, rivieren en vennen.