Hoewel Jac van Lieshout en Jos Ras jarenlange onderwijservaring hebben, deden ze recent ervaring op die ook voor hen nieuw en leerzaam was. Ze verzorgden een les over WOII op afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs van het Prins Willem-Alexandercollege. Tot hun blijde verrassing zagen ze al snel een woud van vingers de lucht in gaan, een teken van het enthousiasme van de leerlingen. De les voor volgend jaar is dan ook alweer geboekt.
Al 11 jaar verzorgen Erfgoedhuis Veldhoven en haar voorgangers gastlessen op Veldhovense basisscholen over de gebeurtenissen in Veldhoven tijdens de Tweede Wereldoorlog. De laatste jaren hebben ook scholen voor speciaal basisonderwijs zich daarbij aangesloten.
Dit schooljaar meldde de VSO-afdeling van het Prins Willem-Alexandercollege (kinderen vanaf 12 jaar) zich aan voor deze lessen. In overleg met de leerkrachten is de inhoud van de les doorgesproken. Wat kan er wel in en wat zeker niet? Hoe blijft het toch een consistent geheel? Onze gastdocenten zaten snel op één lijn met de leerkrachten. De les zou minder over de politieke oorzaken gaan en meer ingaan op de situaties van mensen in crisistijd. De gevolgen voor de mensen bespraken ze, zonder te veel details.
Ondanks de jarenlange onderwijservaring vonden de gastdocenten het spannend hoe deze doelgroep op de les zou reageren. Toen ze bij de introductie vroegen om in steekwoorden de kennis die leerlingen hebben te noemen, zagen ze een woud van vingers en de leerlingen demonstreerden enthousiast hun kennis. Vanaf dat moment wisten ze dat het goed zou gaan. Zeker toen een leerling vertelde over haar bijdrage aan de herdenking op 17 september op het Meiveld gedurende enkele jaren, waar ze als lid van de scouting een roos mocht leggen of een fakkel mocht dragen.
De school heeft zich al meteen weer opgegeven. De gastdocenten komen volgend schooljaar graag weer terug. De les was anders met deze leerlingen, maar ook heel bijzonder.