Mavo Selsterhorst is gestart in Oerle. De oorsprong wordt rond 1920 gelegd als de Zusters van Liefde uit Tilburg daar beginnen met Uitgebreid Lager Onderwijs (ULO) aan meisjes nadat ze in 1855 al zijn begonnen met lager onderwijs voor Oerlese meisjes. Onderwijs wordt gegeven in de lokalen die bij het klooster aan de Oude Kerkstraat horen.
ULO wordt Mavo
De R.K. Meisjesschool voor Ulo Onze Lieve Vrouw van Lourdes wordt opgericht in 1942 en pas op 1 januari 1968 draagt de Congregatie de school over aan een plaatselijk lekenbestuur in Veldhoven, de Deken van de Ven stichting. De nieuwe naam wordt R.K. Mavo
Selsterhorst
De 22 jongens en 15 meisjes die in 1968 in twee klassen aan de opleiding beginnen hebben daar geen weet van. Het zijn gewoon jongens en meisjes die net de lagere school hebben verlaten en op zoek gaan naar hun eigen identiteit. Simpelweg omdat het nog gewoon kinderen zijn, die nog niets van de wereld weten of gezien hebben. Zelfs de afstand van Zilst naar Oers en later van Oers naar Zilst is voor velen nieuw.
Mammoetwet
De Wet op het voorgezet onderwijs (WVO), ook wel Mammoetwet genoemd begint in 1958 als wetsvoorstel van de minister van Onderwijs, Jo Cals. De wet wordt uiteindelijk aangenomen in 1963 maar treedt pas op 1 augustus 1968 in werking. Doel van deze wet is het voortgezet onderwijs volledig om te gooien.
Door de nieuwe wetgeving worden de MULO, MMS en HBS afgeschaft en vervangen door de MAVO, HAVO en VWO. De mulo (meer uitgebreid lager onderwijs) is het meest bijzondere onderwijstype dat Nederland gekend heeft. Eerst is het mulo, daarna zowel mulo als ulo, vervolgens wordt het officieel ulo, terwijl de meesten gewoon mulo blijven zeggen.
Weemoed
Met weemoed denken ze nu terug aan die jaren in Oerle. Hoewel het gehele terrein omheind is door de oude (klooster) muren, voelen ze vrijheid na de toch wel beknellende jaren op de lagere school, waar fysieke straffen nog bij de opvoeding horen. Thuis vertellen kan niet uit angst dat pa het nog eens dunnetjes overdoet.
De docenten in Oerle zijn dan op twee handen te tellen. E. Jegerings is directeur en geeft gewoon Engelse les en geschiedenis. Adjunct J. Tijs is er voor Duits en Engels en F. van Uitregt voor Frans. Miel Aarts voor wiskunde, P. Bakker voor muziek en J. Wijnen voor Economie. Daarbij is er nog één zuster van de kloosterorde, Zr. Hendrinia voor tekenen.
Hilariteit
In het eerste jaar in Oerle dat zij voor de klas staat komen we niet verder dan het tekenen van een ‘bloem met blad’ of wat daar voor door moet gaan. En eerlijk, toen ook al rumoer en geklier in de klas. Grote hilariteit in de klas als zuster Hendrinia – wanneer we niet stil te krijgen zijn – door de klas schreeuwt: “En nu is het uit” en een leerling van achteruit roept: “Maar zuster, het is nooit aan geweest”. Die leerling kan vervolgens naar Jegerings. Maar het plezier is er niet minder om.
Studie-uren
Aan het einde van de dag zijn er de studie-uren begeleid huiswerk maken met tussen de 2 lokalen een docent. Het heeft als voordeel dat eenmaal thuis het meeste huiswerk al is gemaakt. Een andere herinnering is die enorm grote en zware boekentas, waar al ons ‘verstand’ in zat. En in de rugzak een beugelfles van Grolsch met daarin chocolademelk. Maar los van dit alles zijn we vooral beginnende pubers. De gemengde klassen van jongens en meisjes zorgen voor veel briefjes.
Mammoetwet
De Wet op het voorgezet onderwijs (WVO), ook wel Mammoetwet genoemd begint in 1958 als wetsvoorstel van de minister van Onderwijs, Jo Cals. De wet wordt uiteindelijk aangenomen in 1963 maar treedt pas op 1 augustus 1968 in werking. Doel van deze wet is het voortgezet onderwijs volledig om te gooien.
Door de nieuwe wetgeving worden de MULO, MMS en HBS afgeschaft en vervangen door de MAVO, HAVO en VWO. De mulo (meer uitgebreid lager onderwijs) is het meest bijzondere onderwijstype dat Nederland gekend heeft. Eerst is het mulo, daarna zowel mulo als ulo, vervolgens wordt het officieel ulo, terwijl de meesten gewoon mulo blijven zeggen.
Foto: Het klooster aan de Oude Kerkstraat in 1955.